<<Tilbake til Autismesiden.no

Velkommen som gjest Søk | Aktive emner | Medlemmer | Logg inn | Registrering

Foreldre med aspergers?. Instillinger
Guest
Postet: 13. feb 2014, 15.02
Grad: Guest

Innmeldt: 24.04.07
Meldinger: -340
Presentasjon: Klikk for å lese
Er det uvanlig at mennesker med aspergers blir foreldre?. Forleden dag gikk det opp for meg at min far sannsynligvis har aspergers. Han har vært det jeg vil kalle en fagidiot, arbeidsnarkoman og har aldri vist følelser bortsett fra sinne. Mangler totalt empati og svaret han gav dersom det var noe som plaget meg som barn var; det er ikke noe å bry seg om. Snakket med en lege som var enig i at det sannsynligvis var aspergers.
Postet: 13. feb 2014, 15.02

[]
Hege
Postet: 17. feb 2014, 00.12
Grad: Æresmedlem

Innmeldt: 12.03.12
Meldinger: 309
Plassering: Bergen
Det er nok mange med asperger som er og har vært foreldre.

Diagnosen er nokså ny, de fleste voksne med diagnosen har aldri blitt utredet. Faktisk er det slik at en del voksne først blir utredet etter at barna får asperger diagnose, og fordi de kjenner seg igjen i barna sine.

Det er også slik at ungdom og voksne som selv får diagnosen kjenner seg igjen i eldre slektninger, som sikkert hadde passet inn i diagnosekriteriene.

Mor til gutt på 14 med AS
Gustav
Postet: 18. feb 2014, 01.15

Innmeldt: 19.11.09
Meldinger: 1 771
Plassering: Arendal
Guest skrev:
Er det uvanlig at mennesker med aspergers blir foreldre?. Forleden dag gikk det opp for meg at min far sannsynligvis har aspergers. Han har vært det jeg vil kalle en fagidiot, arbeidsnarkoman og har aldri vist følelser bortsett fra sinne. Mangler totalt empati og svaret han gav dersom det var noe som plaget meg som barn var; det er ikke noe å bry seg om. Snakket med en lege som var enig i at det sannsynligvis var aspergers.

Jeg tenkte ikke på asperger da jeg leste dette over, men heller en personlighetsforstyrrelse. Hva slags lege var dette som mente at at han kunne ha AS ?

Mann 66 år, som fikk AS diagnose sommeren, 2009 . Positiv innstilling til livet, viktig å ta nødvendige utfordringer, og utnytte de mulighetene en har, viss en kan. Blir trøtt i hodet, også mer nedstemt, hvis jeg ikke setter grenser for meg selv. Men unngår å isolere meg
Putemor
Postet: 18. feb 2014, 09.14
Grad: Aktivt medlem

Innmeldt: 30.09.12
Meldinger: 219
Plassering: Bergen
Jeg har unger, men vil gjerne si at jeg på ingen måte er ufølsom. Det kan være ting jeg ikke forstår helt til bunns hva angår folks følelser, men det er noe annet.

Det høres ut som litt vel lettvint å utsi en diagnose på den måte legen gjør, men det KAN være AS, selv om det også kan være andre ting.

Aspergerdiagnose
Aurora Sophie
Postet: 18. feb 2014, 19.18

Innmeldt: 02.03.08
Meldinger: 676
Plassering: oslo
Hei!

Mange med asperger blir foreldre.

Ofte klarer de så dårlig å gi den emosjonelle omsorgen, de er ofte flinke praktisk, og vil ikke høre snakk om følelser.

Jeg var litt sånn, men fikk veiledning og hjelp av voksenhabiliteringens og deres ekpertise på autisme

Jeg ble diagnostisert fordi mine barn fikk diagnosen.

Jeg er i dag flinkere på emosjoner, men at mine barn vet at dette er vrient gjør at jeg for dem er døv/blind på et område jeg har dårlige evner, og jeg har måttet lære meg andre og ærlige måter å kompensere for den manglende evnen.

Det fins nettsteder der barn forteller om sin sorg av en oppvekst med deres autistiske foreldre. Autistiske foreldre for autistiske barn er supert, men får man et NT barn oppstår savnet hos dette, jeg har et NT barn og jeg prøver tenke mye over at han har andre fysiske behov for koser. Jeg var inne på en slik nettside og jeg fikk sorg inni meg:-( jeg spurte min psykiater og fikk så en veiledning og hjelp med å forstå det emosjonelle som NT mennesker er, det er vrient, men jeg vil ikke såre mitt NT barn.

Aurora Sophie
Guest
Postet: 29. aug 2018, 19.24
Grad: Guest

Innmeldt: 24.04.07
Meldinger: -340
Det finnes vel ikke en annen diagnose enn asperger som har så store variabler fra person til person en at det ikke finnes noe fasitsvar på om en med AS kan være en god foreldre.
Blog URL: Homepage: Comment:
Brukere av dette temaet

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forumet.
Du kan svare på innlegg i dette forumet.
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke endre dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke lage avstemminger i dette forumet.
Du kan ikke stemme i dette forumet.

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)
Hostet av Yet Another Forum.net versjon 1.9.1.8 (NET v4.0) - 29.03.08
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.

Application started 11.11.2018 22.16.01, uptime 28 days, 15 hours and 51 minutes