<<Tilbake til Autismesiden.no

Velkommen som gjest Søk | Aktive emner | Medlemmer | Logg inn | Registrering

Er Asperger symptomer mer fremtredende med alderen? Instillinger
Guest
Postet: 7. mai 2018, 18.33
Grad: Guest

Innmeldt: 24.04.07
Meldinger: -342
Presentasjon: Klikk for å lese
Hei,

Jeg er jente 29 som er under utredning for å kartlegge psykisk helse. Bakgrunn for denne er i hovedsak økt angst de siste par årene. Jeg har fått en ufullstendig diagnose for ADHD tidligere som vi forsøker å ferdigstille, men er fortsatt ikke kommet til en konklusjon enda. Her om dagen la legen frem en 'wild card' i jakten på hva som kan være roten i dette, etter at jeg hadde fortalt han at jeg alltid har hatt problemer med empati og følelser. Mens jeg huket av svarene hadde han holdt skjult hvilken diagnose dette gjaldt. Etter at han summerte opp og vi gikk gjennom scoren avslørte han at jeg scoret ganske så høyt for Asperger. Han ønsket at jeg skulle gå hjem og føle litt på det til neste gang vi møtes.

Da jeg kom hjem begynte jeg å lese om AS og valgte å lese erfaringer. Jeg kan si at det er flere og flere biter som faller på plass for min del jo mer jeg leser meg opp. Ikke bare det med empati, men mange flere ting er som om tatt ut fra en beskrivelse om meg av meg. Spesielt den tiden jeg har slitt med angst har jeg hatt mye selvinnsikt. Mest fordi jeg er for sliten til å være sosial.

Angst er noe som jeg har slitt med i perioder, men har blitt mye verre etter at det ble slutt med min ekskjæreste. Mange av de andre symptomene har jeg også merket mer etter at jeg flyttet fra foreldrene mine. Jeg er usikker på om det kommer av at jeg har vært mer oppmerksom nå enn tidligere på meg. Ting som jeg har lagt merke til er at jeg ikke forstår om det blir insinuert/ikke insinuert ting under en samtale, både tonefall og ansiktsutrykk. Jeg har en større trang til å trekke meg tilbake nå enn da jeg var yngre, jeg kan være helt isolert i flere dager uten at jeg oppfatter det som problematisk. Jeg henger meg mer og mer i ord og definisjoner f.eks. da psykologen min spurte om jeg hadde det bra svarte jeg han med at jeg hadde det greit, fordi bra er en ekstremfølelse. Jeg velger å tie helt i visse sosial situasjoner uten at jeg selv vet hvorfor. Jeg har mer problemer med å initiere og opprettholde kontakt, jeg klarer fortsatt ikke logisk sett å forstå hvordan en initierer og opprettholder vennskap (noe som jeg har prøvd bevisst å forstå de siste 5 årene). Jeg har visse oppgaver som må følge et mønster, hvis ikke kan det utløse angst. Jeg foretrekker heller skriftlig kommunikasjon en muntlig, mer de siste 3 årene. Dette er eksempel på noen av de få tingene som jeg la merke til før vi i det hele tatt havnet på dette sporet.

Inntil vi er ferdig med utredningen og alle tester vet jeg ikke med sikkerhet. Ut fra det jeg har lest av personer med AS og kartleggingen er det ganske mye som stemmer. Men siden mye av dette er ting som er blitt mer prominente de siste 3-5 årene vil jeg gjerne vite om det er vanlig at symptomene kan bli mer fremtredende med alderen. I så fall kan jeg forvente at ting som trangen til å være alene og angst til å bli enda sterkere med tiden?

Takker for svar.
Postet: 7. mai 2018, 18.33

[]
Me
Postet: 13. mai 2018, 21.11

Grad: Æresmedlem

Innmeldt: 30.04.07
Meldinger: 6 543
Plassering: Telemark
Jeg anbefaler deg å lage en bruker, og komme inn på det lukkede forumet. Det er mye enklere for folk å svare deg der inne.

Mor til tre gutter mellom 13 og 18 år med asperger Smile
FRIKAR1
Postet: 19. mai 2018, 14.28
Grad: Medlem

Innmeldt: 11.12.17
Meldinger: 20
Plassering: Bergen
Guest skrev:
I så fall kan jeg forvente at ting som trangen til å være alene og angst til å bli enda sterkere med tiden?

Ikke nødvendigvis, det er helt individuelt.

Jeg er ikke "født på feil planet", jeg har like stor rett til å være her som alle andre!
Blog URL: Homepage: Comment:
Brukere av dette temaet

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forumet.
Du kan svare på innlegg i dette forumet.
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke endre dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke lage avstemminger i dette forumet.
Du kan ikke stemme i dette forumet.

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)
Hostet av Yet Another Forum.net versjon 1.9.1.8 (NET v4.0) - 29.03.08
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.

Application started 11.07.2018 14.02.51, uptime 8 days, 8 hours and 47 minutes