<<Tilbake til Autismesiden.no

Velkommen som gjest Søk | Aktive emner | Medlemmer | Logg inn | Registrering

Er du kvinnelig asperger med høy IQ, uten sosiale problemer, men med konsentrasjonsvansker? Instillinger
Guest
Postet: 8. feb 2017, 22:51
Grad: Guest

Innmeldt: 24.04.07
Meldinger: -334
Presentasjon: Klikk for å lese
Hei! (Sorry, lang post, er kort fortalt på leting etter aspergere uten nevneverdige sosiale problemer, men med betydlige konsentrasjonsvansker)

Lurer på om det er flere som passer sånn ca inn i denne profilen:
Asperger
Kvinne (ikke nødvendigvis)
Høy IQ (betydelig høyere enn normalen)
Høyere utdannelse
Glad i å være sosial, og klarer seg som regel bra i sosiale settinger
Hovedproblem: dårlige konsentrasjonsevner

Fikk nylig diagnosen asperger etter lang tid med utredning for typisk adhd/add symptomer. Siden jeg fikk diagnosen har jeg lest MASSE om asperger, og vært innom flere forum/blogger/sett youtube-videoer etc for å finne noen som sliter med det samme som meg. Selv om jeg har en del av de samme symptomene som mange, føler jeg også at det er stor forskjell mellom mine problemer og de mer klassiske asperger problemene. Altså: jeg er på utkikk etter noen som er "litt mer som meg".

Hvordan er jeg?: Ingen ville tippet at jeg har aspereger og det gikk også månedsvis før psykologen som utredet meg begynte å tenke tanken. Jeg var til utredning for adhd på grunn av betydelige konsentrasjonsporblemer (har flere andre adhd symptomer, men konsentrasjonsvansker er det som går mest ut over livet mitt.). På grunnskole+videregående var skolearbeid veldig lett og jeg fikk gode karakterer uten å gjøre en nevneverdig innsats. Jeg har aldri likt lekser, så de snek jeg meg unna. Jeg hadde derfor goood tid til andre ting: sosialisering, trening, jobb osv.

Problemene mine kom først når jeg var i høyere utdanning. Man må strukturere seg selv, pensumet er større, og du må faktisk lese en del selv (ikke bare møte opp i forelesninger) for å få ok karaktere. I tillegg flyttet jeg hjemmefra, og måtte ta ansvar for alt annet i livet mitt (mat, husarb. etc). Etterhvert innså jeg at jeg faktisk ikke taklet alt det nye ansvaret så veldig godt, og verst av alt var lesingen. Dette var ganske sjokkerende ettersom jeg alltid har vært en person som tilsynelatende er "on top of things".

De fleste historiene jeg kommer over dreier seg om problmer knyttet til sosialisering og det å forstå andre mennesker. Jeg har som sagt ikke betydelige problemer med dette, jeg har selv ironisk og sarkastisk humor, blir ikke lett fornærmet, oppfatter enkelt andres følelser osv. Har også lest at noen har et mindre følelsesregister enn andre og føler derfor kanskje ikke ting som stolthet, sjalusi og misunnelse. Jeg har absolutt følt på alle disse følelsene, og syns av og til at jeg "føler" plagsomt mye.

Psykologen var først i tvil om jeg i det hele tatt hadde noe særlig problemer, men etter flere timer klarte jeg litt etter litt å snakke om det som var vanskelig. Etterhvert skjønte hun at jeg hadde betydelige problemer med fokus og konsentrasjon, og at dette går utover livskvaliteten min. (Forsinkelse i studie, mye stress relatert til det, dette har igjen ført til periodevis depresjon+angst, stadig mindre sosial siden jeg føler at jeg ikke har tid pga skolerelatert stress).

Hun ville ikke gi meg adhd diagnose, for hun mente at det var noe som ikke helt stemte. Tilslutt foreslo jeg å skrive et brev til henne hvor jeg inngående forklarte hvorfor jeg har klart meg "så bra" i livet på tross av adhd-symptomene. Ved neste time hadde hun lest brevet, og var ikke i tvil. Jeg hadde beskrevet "fasiten" på hvordan mennesker med asperger tenker og takler forskjellige situasjoner. Jeg ble så utredet for asperger, og fikk naturligvis diagnosen.

Så, hvis det er noen andre som kjenner seg litt igjen i min situasjon vil jeg gjerne høre litt om hvordan dere har det, hvordan dere takler arbeidslivet, om dere får noe hjelp osv.
Postet: 8. feb 2017, 22:51

[]
Blog URL: Homepage: Comment:
Brukere av dette temaet

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forumet.
Du kan svare på innlegg i dette forumet.
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke endre dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke lage avstemminger i dette forumet.
Du kan ikke stemme i dette forumet.

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)
Hostet av Yet Another Forum.net versjon 1.9.1.8 (NET v4.0) - 29.03.08
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.

Application started 03.06.2017 07:40:03, uptime 21 days, 8 hours and 6 minutes