<<Tilbake til Autismesiden.no

Velkommen som gjest Søk | Aktive emner | Medlemmer | Logg inn | Registrering

asperger og stønader Instillinger
Guest
Postet: 11. nov 2009, 10:46
Grad: Guest

Innmeldt: 24.04.07
Meldinger: -334
Presentasjon: Klikk for å lese
Heisann!!

Jeg har en 12 år gammel gutt som nå endelig har fått diagnosen asperger. Ikke noe sjokk, dette har vi visst lenge, men kan noen av dere hjelpe med med hva slags stønader vi kan søke med denne diagnosen?

Har lest meg grønn på sidene til NAV, men blir ikke mye klokere.

Avlastning, noe det er STORT behov for her hjemme,ikkje minst for guttens småsøsken. er vel noe vi må gå igjennom b-vernet med.

Livet er såpass krevende at jeg ikke er i arbeid, fordi jeg bruker EVIG mye tid på å holde fortet her hjemme, men i dagens samfunn ( og vi er ikke under noen omstendigheter kravstore)så koster det meste, og med 1 jobb blir det trangt økonomisk!

Kan jeg få avlastning via bhg for de minste? har 3 barn under 4 år..

Mange spørsmål..håper noen kan hjelpe:-)

mvh

en undrer
Postet: 11. nov 2009, 10:46

[]
Mimmy
Postet: 11. nov 2009, 12:33

Grad: Æresmedlem

Innmeldt: 12.11.08
Meldinger: 4 106
Guest skrev:
Heisann!!

Jeg har en 12 år gammel gutt som nå endelig har fått diagnosen asperger. Ikke noe sjokk, dette har vi visst lenge, men kan noen av dere hjelpe med med hva slags stønader vi kan søke med denne diagnosen?

Avlastning, noe det er STORT behov for her hjemme,ikkje minst for guttens småsøsken. er vel noe vi må gå igjennom b-vernet med.

Livet er såpass krevende at jeg ikke er i arbeid, fordi jeg bruker EVIG mye tid på å holde fortet her hjemme, men i dagens samfunn ( og vi er ikke under noen omstendigheter kravstore)så koster det meste, og med 1 jobb blir det trangt økonomisk!

mvh

en undrer

Nei, du trenger ikke å gå gjennom barnevernet for å få avlastning, det hører naturlig innunder Pleie og omsorgsetaten, noe antakeligvis barnevernet vil komme til som konklusjon dersom du kontakter de.

Jeg vet dette, fordi en "kreativ" saksbehandler HER i kommunen, prøvde å skyve saken over på barnevernet, men ble der avvist fra barnevernet, da DE ikke har noe med den saken å gjøre, når det er en funksjonshemming som ligger til grunn for avlastningsbehovet.

Kvinne, f. 1967, har asperger syndrom, generalisert angstlidelse, nonverbale lærevansker og en slags form for bevegelsesvansker. Høyt blodtrykk. PSO syndrom og relapserende polykondritt.

-To ting er uendelige, universet og den menneskelige dumhet, og jeg er ikke sikker på universet.
-Jeg vet ikke hvordan tredje verdenskrig vil se ut, men jeg vet at den fjerde vil bli utkjempet med treklubber. - Albert Einstein.

-Det er bedre å tenne et lys, enn å forbanne mørket. - Confusius

Mimmy
Postet: 11. nov 2009, 12:37

Grad: Æresmedlem

Innmeldt: 12.11.08
Meldinger: 4 106
Avlastning i dette tilfellet, hører innunder pleie og omsorgsetaten i kommunen din, IKKE barnevernet. Dersom det er en barnevernssak, så hører det innunder barnevernet, men skyldes det funksjonshemming, så hører det innunder pleie og omsorgsetaten.

Kvinne, f. 1967, har asperger syndrom, generalisert angstlidelse, nonverbale lærevansker og en slags form for bevegelsesvansker. Høyt blodtrykk. PSO syndrom og relapserende polykondritt.

-To ting er uendelige, universet og den menneskelige dumhet, og jeg er ikke sikker på universet.
-Jeg vet ikke hvordan tredje verdenskrig vil se ut, men jeg vet at den fjerde vil bli utkjempet med treklubber. - Albert Einstein.

-Det er bedre å tenne et lys, enn å forbanne mørket. - Confusius

boyinou
Postet: 13. nov 2009, 00:16

Grad: Medlem

Innmeldt: 19.01.09
Meldinger: 52
Plassering: Buskerud
Enig med Mimmy, avlastning er nok en kommunal greie. I min kommune heter det kontoret som behandler avlastning, støttekontakt osv, "senter for oppvekst".
Hvis du går på hjemmesiden til kommunen din og skriver "avlastning" i søkefeltet kommer du nok til riktig kontor.
Lykke til!

Mor til gutt født 99 med AS og ADHD, og turbogutt født 02
Guest
Postet: 13. nov 2009, 12:48

Guest skrev:
Heisann!!

Hei!

Her må du nok regne med å kjempe i kamp, for å oppnå det du har krav på.

Min samboers datter har Asperger, og jeg har hjulpet min samboer gjennom mange kamper, søknader og klager for å
oppnå diverse stønader.

Det som ble oppnådd; - omsorgslønn gjennom kommunen, ca 5000,- netto hver måned(går på et visst timeantall)
- Pleiepenger ved barns sykdom, ca 12000,- netto hver måned
- i tillegg får hun overgangsstønad med ca 5500,- hver måned.

Jeg har inntrykk av at dette er stønader som blir behovsprøvd, og vi vet jo at aspergere er vidt forskjellige. Noen trenger
mer tilsyn enn andre osv.
Min stedatter er meget hardt "rammet", og sannsynligvis derav såvidt omfattende økonomisk støtte.

I tillegg til ovvenevte får hun avlastning, ved kommunal avlastningsbolig, ca hver treje helg.

Her er det viktig å stå på, og ikke ta nei for et nei. Også viktig at du har dyktige folk til å hjelpe deg. Med å skrive
brever, søknader, klager osv.

Dersom du trenger råd og tips underveis, er det bare å legge ut problemstillingen her, så vil både jeg og sikkert mange
andre hjelpe deg så godt vi kanSmile

Lykke tilSmile
Arnt
Postet: 13. nov 2009, 12:54

Hei!

Jeg har gjennom mange år bistått min samboer som har en datter med Asperger.

Sammen har vi kjempet en årelang kamp for å oppnå diverse stønader og ytelser.
Det har blitt uttalige søknader, klager og anker.

Det hun har oppnådd pr i dag er;
- Omsorgslønn fra kommunen, 8 timer i uken, utgjør ca 5000,- netto pr måned
- Pleiepenger ved barns sykdom, utgjør ca 12000,- netto pr. måned8NAV)
- Overgangsstønad, ca 5000,- pr. mnd(NAV)

Jeg tror disse ytelsene i stor grad blir individuelt behandlet. Aspergere har jo et veldig individuelt funskjonsnivå.
Hvor godt denne 12 åringen klarer seg på egen hånd, vil nok ha stor betydning for hvilke ytelser du vil kunne oppnå.

Anbefaler deg å legge ut problemstillinger her, så vil både jeg, og sikkert mange andre hjelpe deg med råd og tips
underveisSmile

Lykke tilSmile
Guest
Postet: 10. okt 2016, 20:08

Guest skrev:
Hei!

Jeg har gjennom mange år bistått min samboer som har en datter med Asperger.

Sammen har vi kjempet en årelang kamp for å oppnå diverse stønader og ytelser.
Det har blitt uttalige søknader, klager og anker.

Det hun har oppnådd pr i dag er;
- Omsorgslønn fra kommunen, 8 timer i uken, utgjør ca 5000,- netto pr måned
- Pleiepenger ved barns sykdom, utgjør ca 12000,- netto pr. måned8NAV)
- Overgangsstønad, ca 5000,- pr. mnd(NAV)

Jeg tror disse ytelsene i stor grad blir individuelt behandlet. Aspergere har jo et veldig individuelt funskjonsnivå.
Hvor godt denne 12 åringen klarer seg på egen hånd, vil nok ha stor betydning for hvilke ytelser du vil kunne oppnå.

Anbefaler deg å legge ut problemstillinger her, så vil både jeg, og sikkert mange andre hjelpe deg med råd og tips
underveisSmile

Lykke tilSmile
Blog URL: Homepage: Comment:
Brukere av dette temaet

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forumet.
Du kan svare på innlegg i dette forumet.
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke endre dine innlegg i dette forumet.
Du kan ikke lage avstemminger i dette forumet.
Du kan ikke stemme i dette forumet.

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)
Hostet av Yet Another Forum.net versjon 1.9.1.8 (NET v4.0) - 29.03.08
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.

Application started 03.06.2017 07:40:03, uptime 21 days, 8 hours and 6 minutes